יום חמישי, 21 ביולי 2016

איך הכסף יכול להרוס זוגיות?

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

קשה להודות בכך אך הרבה פעמים מערכת היחסים שלנו עם כסף היא מאוד רגשית ולא עניינית. הכסף מבטא למשל מעמד, שמחה, בטחון, חכמה, פיצוי, נחמה ועוד. ההגיון אומר שמערכת היחסים עם הכסף אמורה להיות ראציונלית ושקולה בהתאם לכמות שיש או שאין - והאדם אמור להתאים עצמו לתקציב הקיים כשהוא מבצע רכישות... אך בעולם המודרני והחומרי בו אנו חיים כאשר החשיפה לפרסומות רק הולכת וגדלה, מסביבנו מושקים ללא הפסקה המצאות וחידושים טכנולוגיים, חברות האפנה יוצאות בכל חודש עם ליין מוצרים חדש והפיתויים אין סופיים. הפיתויים הם אלו היוצרים מעורבות רגשית ומעוררים תחושות של רצון להיות שייך, שווה, להיות ולהראות כמו כולם, לא להשאר מאחור, מגיע לי, אני צריך את זה ועוד. כך לא מעט אנשים מגיעים למצב בו הם מרגישים צורך עז לקנות מוצרים שהם לא באמת צריכים גם כאשר הרכישה חורגת מהתקציב. בנוסף, פתרון ה"תשלומים" עובד חזק מאוד ובמקרים רבים אנו מאבדים שליטה על הכספים שעתידים לצאת וכך נכנסים למעין מערבולת של הוצאות.

בין בני זוג עשויים להווצר חיכוכים וריבים בנוגע להתנהלות הכלכלית. זה מתחיל לרוב עם החינוך מהבית שיוצר גישה שונה לכסף כך שיוצא שאחד מבני הזוג נחשב כבזבזן וחסר אחריות והשני נתפס כקמצן ולא נדיב. הסטיגמה הנפוצה בחברה מתייחסת לנשים כאל אלו שעושות קניות ומוציאות כספים בעוד הגבר הוא זה שמכניס את הכספים אך במציאות בהרבה מאוד בתים לא כך הדבר.
החלטות כלכליות אינן כוללות רק את השיקול האם להוציא כסף או לא אלא גם על מה להוציא. זה דורש מאיתנו לעשות סדר עדיפויות מה חשוב ומה פחות חשוב וניתן לוותר עליו. כאשר יש חוסר הסכמה מובהק בין בני הזוג לגבי סדר העדיפויות הכלכלי זה יוצר תחושות קשות שעולות בויכוחים בנושא. לפעמים הפער בין בני הזוג לגבי מה צריך לבין מה רצוי גדול מאד ולא מוסכם איפה עובר הגבול בין השניים. לכן כשזוג מחליט להתחתן ולהקים משפחה חשוב שיברר בינו לבין עצמו את העמדות האחד של השני בנוגע להתנהלות כלכלית. זאת כדי למנוע את הפערים הגדולים העשויים להתגלות בהמשך שמובילים לויכוחים, ריבים ואף לגירושים.

סיפור מקרה מהקליניקה:
ורדה היא אישה בת 46, עצמאית, נשואה עם 2 ילדים בוגרים. היא מרוויחה יותר מבעלה, הוא שכיר ומתנהג איתה כמו ילד קטן שמבקש כסף. הוא רוצה לעזור כלכלית לבני המשפחה שלו ודורש שהיא תשלם למרות שהוא עצמו אינו מוכן לחפש עוד עבודה לצורך השלמת הכנסה. הדבר מעורר אין סוף ריבים וויכוחים והיא לא רוצה לשלם יותר וגם לא רוצה להמשיך להתווכח על הנושא. הוא מנסה להפעיל מניפולציה רגשית בטענה שלא אכפת לה מהמשפחה שלו והיא מרוויחה כל כך הרבה ועוד תלונות רבות. אם היא קונה לעצמה משהו הוא ישר מאיר לה שעל דברים כאלה שטותיים לא אכפת לה להוציא כסף אבל לעזור למשפחה שלו זה מוגזם.
ורדה הגיעה לטיפול על סף גירושין כי כבר לא הייתה מסוגלת לסבול את בעלה ולשמוע על המשפחה שלו כל עוד הוא עצמו לא מוכן לעבוד יותר קשה כדי להרוויח יותר. למרות ההחלטה שלה הוא הצליח להפעיל אצלה רגשות אשם ולתת לה תחושה שהיא לא בסדר.
בסיום הטיפול היא הייתה מסוגלת להציב גבול ברור, לא נתנה מקום לוויכוח ודיון בנושא והצליחה להגדיר בדיוק מה היא מוכנה ומה לא מבלי שזה עורר אצלה רגשות אשם. כאשר הוא פגש את הנחישות שלה והבין שהיא תתגרש אם זה ימשיך הוא נרגע.

בני זוג שמתקשים להתמודד עם הנושא הכלכלי, שהדבר מעורר אצלם מתחים בזוגיות ובחיי המשפחה בצורה של מחלוקות קשות ובלתי פוסקות, מומלץ שיגיעו לטיפול בנטרול מחסומים רגשיים בכדי שהקושי לא יהיה זה שמנהל אותם ועל מנת שיוכלו להתגבר על הקשיים ולהמשיך לחיות חיי זוגיות ומשפחה טובים ופוריים.  



יום שלישי, 12 ביולי 2016

איך להתמודד עם לידה שקטה והפלה?


מאמר מאת ד"ר אורה גולן

לידה שקטה והפלה הם אירועים קשים מאוד וטראומטיים.
במצבים כאלו נדרשת התמודדות עם אובדן שלוקח זמן להכיל ולעכל אותו. בנוסף לאובדן צריך להתמודד גם עם ההערות ושאלות מהסביבה כגון מה נולד ואיך הייתה הלידה? קושי מול נשים אחרות להן נולד ילד בריא ועוד.
יש נשים וזוגות שמצליחים להסתגל למצב, להתמודד בצורה בונה ולהכנס להריון לאחר האירוע. אבל יש כאלו שלא מצליחים להתאושש וגם כאשר נכנסים שוב להריון הוא מלווה בהרבה מאוד חרדות ופחדים. לעיתים מתייחסים אל התינוק שנולד לאחר האובדן כאל התינוק המנחם שבא להקל על הכאב הגדול. התינוק קולט את המתח, החרדה והקושי שמסביב והלחץ הזה יוצר עליו עומס וחוסר שקט, מה שמתבטא הרבה פעמים בהתנהגות לא רגועה, כביכול ללא סיבה מוצדקת. לאחר אירוע מצער של הפלה או לידה שקטה מומלץ להגיע לטיפול לנטרול מחסומים רגשיים עוד לפני שמתחילים הריון חדש כדי להתחיל ממקום נקי רגשית בכדי לא ליצור מעמסה על התינוק שטרם נולד.

דוגמא מהקליניקה:
יעל, מטופלת בת 35 נשואה עם שני ילדים הגיעה לקליניקה לטיפול. היא סיפרה שנולדה אחרי הרבה הפלות שאמא שלה חוותה. עקב כך היא גדלה עטופה בצמר גפן, מוגנת בצורה חסרת פורפורציה, לא נתנו לה מנוחה, לא שחררו אותה לדרכה ובכך לא אפשרו לה לפתח את העצמאות שלה. היא הבינה שהייתה צריכה למלא ציפיות וכאב של הורים וסבים. במהלך הטיפול הרגשי לנטרול מחסומים רגשיים עולים דברים משלבים מוקדמים בחיים - יעל חוותה בעצמה מספר הפלות לפני לידת ילדה השני. היא הגיעה לטיפול מכיוון שהבינה שהיא עלולה להתנהל עם ילדה כמו שהתנהלו איתה. אחרי הטיפול היא הצליחה למתן את החרדות והדאגנות ולאפשר לילדיה לגדול בסביבה יותר בריאה ופחות חרדתית.

להכרות עם שיטת הטיפול לחצו על הקישור http://www.oragolan.co.il/about-the-treatment-method/