יום ראשון, 31 בינואר 2016

התמודדות עם הקושי לעזוב את בית ההורים

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

סיפור מהקליניקה:
עומרי, בן 27, סיים את לימודיו באוניברסיטה לפני כשנה. בזמן הלימודים, הוא גר בקרבת האוניברסיטה ולאחר שסיים את התואר, חזר לבית ההורים לתקופה זמנית עד שימצא עבודה בתחום ויוכל לפרנס את עצמו. התקופה שהוגדרה כזמנית התארכה, מכיוון שעומרי עבד במספר עבודות מזדמנות והתקשה למצוא עבודה אחת להתמיד בה. נראה היה שהוא לא עשה מאמץ רב למצוא עבודה קבועה מכיוון שהמגורים בבית ההורים היו נוחים.

ההורים פנו למרכז אורה גולן לברר האם יש טיפול שיכול לסייע לבנם. מאחר ועומרי סרב להכיר בבעיה ולהגיע לטיפול הומלץ להורים להתחיל בטיפול בעצמם. פעמים רבות מחסומים רגשיים שמנהלים את ההורים, מזינים בצורה לא מודעת ובלי כוונה, התנהגות לא רצויה אצל הילדים, כולל התנהגות אצל הילדים הבוגרים. זאת למרות הכוונות הטובות של ההורים.
בסוף הטיפול של ההורים חל שינוי בבית. ההורים יזמו שיחה עניינית עם עומרי וביקשו ממנו לעבור לדירה שכורה כאשר סוכם ביניהם כי בשנה הראשונה לשכירות, הם ישלמו את שכר הדירה יחד עם הקלות נוספות (כמו האפשרות לקחת אוכל מהבית, לעשות כביסה בבית ועוד).
למרות שהרעיון כבר עלה בעבר, טרם הטיפול, ההורים לא היו מסוגלים לישם אופציה כזו כי הרגישו כאילו הם זורקים את הילד לרחוב. מאוחר יותר, רק אחרי שעומרי עזב את הבית, הם הבינו שגם להם היה קשה לשחרר את הילד ולא רצו שהבית יתרוקן.
לאחר שגם עומרי עבר את הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים (אליו הגיע בחוסר רצון ובעיקר בשביל לרצות את ההורים), הוא הצליח להתמודד עם כישלון, תחרות וחוסר הצלחה שליוו אותו במשך תקופה מסוימת והחל לדאוג לעצמו, לקחת יוזמה ולחפש עבודה שמתאימה לו. כמו כן, עומרי הבין שהנוחות שהייתה לו אצל ההורים ניוונה אותו וכי עדיף לו לפתח מיומנויות של התמודדות עם קשיים שונים.

מומלץ להורים לעשות טיפול דומה כשהילדים עוד בגיל ההתבגרות, לפני שהם בוגרים ויוצאים לעצמאות. זאת מהסיבה כי לאחר השקעה רבה בילדים במהלך השנים, כולל השקעת משאבים רגשיים, מתרגלים לחיות איתם. כשהילדים גדלים ההורים חווים תחושת ריקנות, בדידות והרגשה שהם מיותרים. השלב הזה כמובן קשה עבור הורים רבים אבל אם נערכים אליו בצורה נכונה ומנטרלים את המחסומים מבעוד מועד, ניתן לעבור אותו בקלות מבלי לחוות את התחושות הלא נעימות.


ילדים של החיים - התמודדות עם ילד עם מגבלה

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

אספרגר, שיתוק מוחין ואוטיזם, הן רק שלוש דוגמאות לשלל הבעיות היוצרות מגבלות ומשפיעות על התפקוד ועל התפתחותו של הילד לאדם בוגר ועצמאי. ילד עם בעיה התפתחותית או מגבלה כלשהי הוא תעלומה מכמה סיבות:

1. קשה להורים להכיר בכך שיש להם ילד עם בעיה.
2. לאחר שמבינים שיש בעיה, קשה לאבחן ולהגדיר אותה.
3. לאחר האבחנה צריך לבחור כיוון טיפולי אינדיווידואלי ומותאם לילד.
4. מעל בעיות אלו, תמיד תרחף עננה עם סימן שאלה גדול מכיוון שלא ניתן לדעת בוודאות עם מה הילד יכול להתמודד ועם מה לא. היכן לדחוף ולעודד אותו להתאמץ ומתי לגונן עליו.

הורים לילד עם מגבלה מתמודדים עם הרבה קשיים ודילמות מאחר וגידולו דורש יותר דאגה, טיפול ותשומת לב ובו-זמנית, מעורר גם חרדה ולחץ. ככל שילדים אלו גדלים ומתפתחים כך גדלות הדאגות. בשונה מילד בריא, שככל שגדל כך גדלה עצמאותו עד כדי שחרור מוחלט מההורים, ככל שגדל ילד עם מגבלה, כך גדלה גם תחושת חוסר הוודאות לגביו ולגבי יכולותיו.
בנוסף לקושי הקיים בהתמודדות עם גידולו, ההורים מתמודדים עם קשיים, דאגות וחרדות נוספות: החשש להביא ילדים נוספים לעולם, החשש המתמיד מפני גילויי מגבלות דומות אצל הילדים הנוספים, הקושי למצוא את האיזון בין כמות תשומת הלב וההשקעה שנותנים לילד עם מגבלה לעומת זו הניתנת לילדים האחרים.

הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים עוזר להורה לעשות בחירות נכונות, להשקיט רעשי רקע, לשחרר לחצים, להתמודד עם הקשיים ולמצוא את האיזון האינדיבידואלי שמתאים לו ולמשפחה. הטיפול מתאים גם לילד עם מגבלה. הטיפול אינו פותר את המגבלה אך הילדים שנולדים איתה, מתמודדים עם מחסומים רגשיים שמנהלים אותם ומשפיעים על התפקוד שלהם. יש לנו דוגמאות רבות של ילדים שתפקודם השתפר והפתיע לטובה לאחר הטיפול.


יום שבת, 16 בינואר 2016

בעיות התנהגות אצל ילדים וקושי בהצבת גבולות

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

ישנם ילדים שהם אתגר גדול וקשה מאד עבור הוריהם לגדל אותם. מגיל צעיר יש להם בעיות התנהגות קשות, דבר שיוצר בבית התנהלות של טרור. הילדים מושכים תשומת לב שלילית במשך כל היום, בודקים גבולות, נוטלים סיכונים, מסכנים אחרים, צועקים, צורחים ומשתמשים בכוח, אימפולסיביים, עם קושי בדחיית סיפוקים (קושי לשמוע לא! חייבים לקבל מיד ועכשיו את מה שרוצים).
ההורים ובני הבית לפעמים כל כך חסרי אונים ומפחדים מהילדים, עד שהם נכנעים לתכתיבי הילד כדי לייצר שקט רגעי בבית. לפעמים רק ילד אחד מבין האחים מתנהג כך וההורים אינם מבינים מדוע ילד אחד כל כך שונה מהאחרים.

לבעיות התנהגות אצל הילד יכולות להיות סיבות רבות. (היכן שרשום ילד הכוונה גם לילדה).
כמה סיבות אופייניות:
  1. בעיות התפתחות - ילד שכישורי התקשורת שלו אינם מפותחים מספיק לכן הוא מתקשה להסביר את עצמו מתוסכל בקלות ומגיב באימפולסיביות ואלימות.
  2. בעיית קשב וריכוז והיפראקטיביות - משתעממים מהר, קושי לשבת בשקט ולהקשיב, תזזיתיות, צורך להיות עסוקים במשהו שמרעיש או מפריע לאחרים.
  3. מחסור בשעות שינה - עקב ריבוי הגירויים הזמינים באמצעות הטלוויזיה והמחשב הרבה ילדים אינם מקבלים מספיק שעות שינה. כאשר הילד עייף וקשה לו לקום בבוקר ולהתחיל את היום זה משפיע על ההתנהגות.
  4. תזונה לקויה - ילד שאינו מקבל מספיק מזון מזין יהיה חלש ועייף דבר שמשפיע על ההתנהגות. ישנם מזונות שהילד רגיש אליהם שפועלים עליו כמו סמים הגורמים להתמכרות ומשפיעים על ההתנהגות.
  5. פעילות ספורטיבית חסרה - ילד שאינו פעיל ספורטיבית יכול לחוש חוסר שקט שמתבטא בבעיות התנהגות.
  6. אלרגיות - אקזמה, אטופיק דרמטיטיס ועוד גורמים חוסר שקט וחוסר נוחות בגוף ומשפיעים על איכות השינה ומשפיע על ההתנהגות.
  7. דלקות אוזניים חוזרות - יוצרות נוזלים באוזנים שפוגעים בשמיעה ומקשים על הילד לפתח שפה, לתקשר ולקרוא קודים חברתיים.
  8. מצוקה וחרדה - ילד שנמצא במצוקה או חרדה יכול להביע זאת על ידי בעיות התנהגות. לעיתים המצוקה והחרדה מובנים ונובעים עקב שינויים, מעברים, משברים, הטרדות, מחלות, תאונות, מוות ועוד.
  9. הורים מתקשים להציב גבולות - חוששים לכעוס להעליב ולפגוע בילד. ההורים לא היו רוצים שיתנהגו אליהם באופן שהם צריכים לנהוג בילדיהם. ויתכן שהם כילדים שמרו על גבולות מבלי שהיה צריך להציב להם אותם, ויתכן שהם גדלו תחת גבולות מופרזים לכן מעדיפים לתת הרבה יותר חופש שעבור הילד זה יותר מידי כי הילד שלהם צריך גבולות יותר ברורים ויותר נוקשים.
  10. הורים עמוסים - ההורים עמוסים עייפים מתמודדים עם הרבה קשיים ואינם מסוגלים לתת לילד מספיק תשומת לב ולבלות זמן איכות איתו.
  11. גישות חינוך שונות בין ההורים - ההורים אינם מצליחים לבחור קו חינוכי ולדבר בקול אחיד מול הילד. לעיתים חוסר ההסכמה בין ההורים כל כך גדול כך שההורים מבטלים את הגישה החינוכית אחד של השני.
  12. הורים מזינים התנהגות לא תקינה - לעיתים ההורים בצורה לא מודעת וכמובן לא מכוונת מזינים התנהגות לא תקינה של הילד. לפעמים ניתן לראות שהתנהגות הילד אינה תקינה במיוחד בנוכחות אחד ההורים.

כשבני המשפחה מזהים בעיות התנהגות חיוני מאוד שיקבלו עזרה (גם ההורים וגם הילד) ובשום פנים ואופן לא לחשוב שזה דבר חולף. אסור להמעיט בחומרת הבעיה ולהתייחס אליה במילים כמו "הילד שובב", "זה הגיל" ו"זה יעבור". הילדים האלו נמצאים במצוקה גדולה ובסיכון גבוה מאוד להתדרדרות למקומות לא טובים, כמו התנהגות בריונית פשע וסמים. ככל שבעיות ההתנהגות נמשכות זמן רב הן מתקבעות והם לומדים שהדרך היחידה שלהם להשיג דברים היא על ידי תשומת לב שלילית והתקשורת שלהם עם הסביבה היא על ידי בדיקת גבולות והפעלת כוח ושליטה.

חשוב לוודא שלילד אין מחסור בשעות שינה, שהתזונה תקינה, שאין בעיית התפתחות, בעיית קשב וריכוז ועוד.  לפעמים שינוי קטן יכול להביא שיפור גדול. במידה ובעיות ההתנהגות ממשיכות מומלץ לנטרל מחסומים רגשיים הן להורים והן לילד. הטיפול קצר ממוקד ללא שיחות או הנחיות ומאפשר להתנהל אחרת לפתור בעיות ולראות תוצאות. 

יום שלישי, 12 בינואר 2016

איך קרה שהחיים סובבים סביב משיכה ורדיפה אחרי הכסף?

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

הצורך בכסף התפתח בשביל ליצור סחר חליפין בין סחורות. בעבר אנשים היו מחליפים סחורה בסחורה למשל חיטה תמורת תרנגולת. ריבוי האפשרויות הפך מסובך וקשה היה להעריך כמה שווה כל דבר. כך נוצר הכסף והפך את מנגנון החליפין לקל ונוח יותר לדרוש תמורת סחורה. הכסף היה אמצעי חליפין להשגת ומכירת דברים שונים.
מאז הכסף הפך למשהו שהוא הרבה יותר מאמצעי חליפין. הוא הפך ליעד להשגה, למעמד, לסמל אטרקטיביות, לאמצעי שליטה ולסמל לאהבה. למעשה הרעב לכסף מנהל היום כל כך הרבה אנשים ששום סכום אינו מספק.
כסף ואטרקטיביות - ישנם גברים ונשים שרואים את הכסף כסמל לאטרקטיביות. נשים שנמשכות לגברים עשירים רק בגלל שיש להם כסף. המשיכה לגבר אמיתית אך אותו הגבר ללא כספו איבד את קיסמו בעיניה. הקשר לרוב אינו פשוט מאחר והוא מבוסס על מעמד כלכלי. גברים אלו זקוקים להיות שולטים וכוחניים כדי להתהדר באישה יפה ומטופחת. בעבר כאשר נשים לא התפרנסו והיו תלויות בגבר המשיכה של אישה לגבר עשיר הייתה מובנת מכיוון שגבר עשיר סיפק לה תחושת ביטחון שיהיה לה ולילדיה אוכל והגנה. נשים כיום יכולות לעבוד, לפרנס את עצמן ולספק לעצמן לפחות את הצרכים בסיסיים, לכן יש יותר נשים עצמאיות שאינן מוכנות לחיות תחת שליטה וכוחניות של גבר עשיר. אך יש נשים שצורך זה בגבר עשיר חזק מהן והן מוצאות את עצמן במערכות יחסים שאינן מזינות אותן רגשית ומה שמשך אותן לקשר זה הממון והכוחניות. לעיתים מערכת היחסים שהאישה מתארת היא מאד קשה ובלתי נסבלת והאישה מתקשה להתמודד עם המצב אך גם אינה יכולה להשתחרר ממנו. לא קל לה לקבל עזרה מאחרים מכיוון שאף אחד אחר לא רוצה להתמודד מול אדם כוחני ושתלטן בעל ממון רב.
כסף וחוכמה - אנשים רבים מקשרים כסף לחוכמה, למרות שלא תמיד כך הדבר. יש הרבה מקצועות שעובדים בהם אנשים שנחשבים חכמים אך הם אינם עשירים. יש אנשים שזכו בכסף רב מהגרלה. למרות שזה גורל ואינו קשור לכישורים שלהם הם מיד הופכים לחכמים ואטרקטיביים. דעתם פתאום חשובה הם מוזמנים למקומות יוקרתיים. יש להם פתאום יכולת להשפיע במקומות שלא היה קודם מי שיקשיב להם בכלל.
כסף ומעמד - הצורך להוכיח ולהראות שווים בעלי ממון ובעלי מעמד מכובד גורר אנשים להתפתות להוציא כספים בשביל הבטחות ואשליות שניתן להתעשר בדרך מסוימת. לאחר שהלכו כברת דרך והוציאו כספים בניסיון להתעשר קשה לעצור להסתכל על עצמך ועל הדרך ולומר עשיתי טעות. הסיבה לכך היא שזה גורר אנשים להיכנס ללופ של מרדף אחרי כסף.
כסף ומצב הרוח - כמות הכסף מכתיבה לאנשים את מצב הרוח. כשאנחנו חיים כל הזמן בתוך תחושת מחסור, שאין לנו מספיק, שאנחנו לא מספיק שווים אם אין לנו כסף. אם כמות הכסף מכתיבה את מצב הרוח יש סיכוי שרוב הזמן לא נהיה מאושרים, מכיוון שתמיד ניתן להשיג יותר וכל סכום לא מספק.
כסף הפך אותנו לסחורה - אם בעבר הכסף היה אמצעי חליפין כדי להעריך סחורות ולהחליף בינהם בצורה נוחה יותר היום הכסף הפך לאמצעי חליפין עבורנו. כמה אנחנו שווים ביחס לאחרים. בלי לשים לב אנו מתייחסים לעצמנו ולאחרים כסחורה וערכנו בעיני עצמנו ובעיני אחרים נמדד בכמה כסף יש לנו בהשוואה לאחרים או בכמה כסף חושבים שיש לנו בהשוואה לאחרים. החיים בצורה כזו יוצרים לחץ רב ופוגמים באיכות החיים ובשמחת החיים. זה מיותר והרסני לחיות כך!!!
הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים עוזר לצאת מהלופ, לשים בצד את רעשי הרקע, לחוש יותר רגועים ונינוחים ולעשות בחירות נכונות יותר. הוא מיועד לבוגרים, לנוער ולילדים שמרגישים שהכסף מנהל אותם ומכתיב להם את מצב הרוח והערך העצמי שלהם.


שאלון הקשור ליחסינו לכסף
השאלון מתייחס לכסף שיש לך מעבר לצרכים בסיסיים של מזון ומקום צנוע לגור בו
  1. חשוב לי שיהיה לי הרבה כסף
  2. חשוב לי שידעו שיש לי הרבה כסף
  3. אם יש לי הרבה כסף יתייחסו אלי בכבוד
  4. כשאין לי כסף אין לי ערך
  5. כסף יש לאנשים חכמים
  6. כסף יש לאנשים מוצלחים
  7. עדיף לי חברים עם כסף כי הם שווים יותר
  8. עדיף לי חברים בלי כסף כי אני שווה יותר
  9. חשוב לי שיש לי שליטה בלעדית על הכסף
  10. הכסף משפיע לי על שמחת החיים

אם משפטים אלו מביעים את יחסך לכסף יתכן שהכסף מנהל אותך. במצב כזה, עדיף לקבל עזרה ולנטרל מחסומים רגשיים כדי שהכסף יישאר כאמצעי להשיג דברים ולא כמטרה להשגה.

יום ראשון, 10 בינואר 2016

הפריצה והחרדה - התמודדות עם פריצות

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

פריצה לבית היא חוויה קשה וטראומטית ואנשים רבים לא מצליחים להתאושש ממנה גם אם לא נגנב דבר
מהבית. הסיבה לכך היא שהבית מסמל עבורנו מקום מוגן ובטוח והפריצה מערערת את תחושת הבטחון. התמודדות עם פריצה הביתה קשה יותר מאשר התמודדות עם גניבת רכב למשל, גם אם כלכלית, גניבת רכב היא עולה יותר.
אנשים שפרצו לביתם, או שפרצו לבית שנמצא בקרבה סובלים פעמים רבות מחרדות, לחץ, מתח, קושי בריכוז, פחד להיות בבית, הפרעות שינה ובודקים פעמים רבות שכל הבית נעול וסגור לפני שעוזבים אותו או לפני שהולכים לישון. גם אם רק אחד מבני הבית חווה את הפחדים האלו בהתחלה, זה מערער את כל המשפחה. כשהילדים מפחדים ומביעים את זה בהתנהגותם, להורים קשה להרגיע מכיוון שאין תחושת ביטחון והגנה בבית.

אחד האמצעים המוכרים והנפוצים ביותר להתמודדות עם פריצות הוא התקנת מערכת אזעקה בבית, אך אם האזעקה הופעלה בטעות- החרדה מתעוררת לרמות קשות מאוד.
למרכז אורה גולן הגיעה משפחת לוי, משפחה בת 5 נפשות שהילד הגדול בן 9. משפחת לוי מתגוררת במושב בדרום הארץ ולאחר שהילדים הושכבו לישון הייתה פריצה לביתם. כשהאב שמע רעשים וקם לבדוק ראה דמות בבית ולפני שהספיק להגיב הפורץ ברח מבלי לקחת דבר. מאז המשפחה חוותה חרדה ופיתחה הפרעות שינה. בנוסף לכך, האם פחדה להישאר עם הילדים לבד בבית והילדים פחדו להיכנס לחדרים בלי ליווי.
בסיום הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים המשפחה חזרה לישון בלי הפרעות ולא הייתה בעיה להישאר בבית גם בלי נוכחות האב. המשפחה הבינה שמה שיתרום לתחושת הביטחון שלהם הוא כלב ולכן אימצו ועשו הסדר עם השכנים שעוזרים ותומכים אחד בשני.
הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים מאפשר לחזור לפרופורציה ולהירגע, גם שנים לאחר חווית הפריצה.